سیمای بازرگانی استان
استان آذربایجانشرقی كه با جمهوریهای آذربایجان، نخجوان و ارمنستان مرز مشترك دارد و از طریق مرز بازرگان با كشور تركیه نیز مرتبط است، موقعیت استراتژیكی بسیار بالائی برای به وجود آمدن یك مركز عمده تجاری بینالمللی را دارا میباشد.
از منظر بازرگانی داخلی، مركز استان (شهر تبریز) به مناسبت دارا بودن امتیازات و برتریهای ویژه در منطقه شمالغرب كشور، دارا بودن بازار وسیع (به عنوان تأمینكننده اقلام مورد نیاز بازار در استانهای اردبیل، زنجان، كردستان، آذربایجانغربی و خود استان)، موقعیت ویژه جغرافیائی و مركزیت سیاسی، اداری و اقتصادی، از مهمترین مراكز فعالیت بازرگانی در استان و كشور به شمار میرود.
در مورد بازرگانی خارجی، این استان به سبب موقعیت خاص استراتژیك و داشتن قابلیتهای فراوان، مركزی مناسب و با اهمیت برای فعالیتهای بازرگانی خارجی است.
اهم قابلیتهای استان به طور مختصر عبارتند از:
● وجود مبادی ورودی و خروجی در منطقه مرزی جلفا و نوردوز ، گمركات سهلان، تبریز و جلفا با ظرفیتهای بالای ذخیره و انبار كالا. ● موقعیت ویژه جغرافیائی كه به عنوان چهارراه ارتباطی ایران و اروپا مطرح میباشد، (وجود راه آهن جلفا). ● جمهوری ارمنستان كه به عنوان پلی برای ارتباط با جمهوریهای تازه استقلال یافته، قفقاز و آسیای مركزی مطرح میباشد. ● وجود منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس در جلفا. ● نمایشگاه بینالمللی تبریز. ● تولیدات صنعتی، كشاورزی، محصولات باغی و به ویژه خشكبار و تولیدات كانی فلزی و غیرفلزی با قابلیت صادراتی بالا، وجود كارگاههای تولید فرشهای نفیس. ● امكان برقراری پروازهای مستقیم بین تبریز ـ اروپا و تبریز ـ تركیه و ...
|